اخبار   
 

 «با برنامه‌ریزی، قیمت دلار را ۷۰۰۰ تومان بالا بردند»

احسان سلطانی، اقتصاددان نوشت: با برنامه‌ریزی، قیمت دلار را ۷۰۰۰ تومان بالا بردند. قیمت دلار در شرایطی ۷۰۰۰ تومان در دو ماه بالا رفته، که نه قیمت نفت پایین آمده، نه خبری از تحریم است و نه تقاضای دلار بالا رفته است. ۸۰درصد عرضه‌ی دلار توسط دولت و بنگاه‌های شبه‌دولتی انجام می‌گیرد. اسکناس دلار نو که در صرافی‌های رسمی به فروش می‌رسد، فقط توسط دولت امکان عرضه دارد ...

«با برنامه‌ریزی، قیمت دلار را ۷۰۰۰ تومان بالا بردند»
«این مدت نه تحریمی بود و نه تقاضایی؛ دولت عمداً قیمت دلار را بالا برده ...»
«دولت برای کسب درآمد با افزایش قیمت دلار، برنامه دارد»


احسان سلطانی، اقتصاددان نوشت: «با برنامه‌ریزی، قیمت دلار را ۷۰۰۰ تومان بالا بردند. روزی یک‌میلیون بشکه نفت از قرار بشکه‌ای حداقل ۸۰ دلار، می‌شود ماهی ۲۴۰۰میلیون دلار؛ با احتساب ۷هزار تومان، این رقم می‌شود ماهی ۱۶۸۰۰میلیارد تومان، فقط سهم دولت (در فروش نفت) از افزایش قیمت دلار. قیمت دلار در شرایطی ۷۰۰۰ تومان در دو ماه بالا رفته، که نه قیمت نفت پایین آمده، نه خبری از تحریم است و نه تقاضای دلار بالا رفته است. ۸۰درصد عرضه‌ی دلار توسط دولت و بنگاه‌های شبه‌دولتی انجام می‌گیرد. اسکناس دلار نو که در صرافی‌های رسمی به فروش می‌رسد، فقط توسط دولت امکان عرضه دارد. دولت از طریق عوامل خود در رسانه‌ها و بازار، با تحریک بازار قیمت دلار را بالا برد، تا درآمد جدید کسب کند و همچنین منبع درآمد جدیدی برای بنگاه‌ها و بانک‌های دولتی و خصولتی و وابستگان خود ایجاد کند.»

«افزایش قیمت دلار یعنی تداوم و تشدید فلاکت مردم، یعنی افزایش قیمت همه‌چیز، از آب معدنی و پوشک بچه گرفته، تا خوراک، دارو و اجاره‌ی خانه. دولت برای تأمین مخارج و تأمین منافع وابستگان خود، دارد تیشه به ریشه‌ی زندگی مردم می‌زند.»


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : اعتمادآنلاین
  14:18   شنبه 14 آبان 1401  
 نظرات